انجمن موبدان

- برگ نخست
- درباره ما
- تاریخچه این انجمن
- موبدان بزرگ
- گات‌ها
- خرده اوستا
- سالنمای زرتشتی
- پرسش و پاسخ
- فرستادن پرسش
- پیام‌ها
- رویدادها
- آیین‌های زرتشتی
- دین دبیره
- تاریخ زرتشتیان
- آتشكده‌ها
- زیارتگاه‌ها
- نگارخانه
- واژه نامه
-کتابخانه
- پیك‌های انجمن
- تماس با ما
 
 

 

 
سخن اندیشه برانگیز
 
 

دادار اورمزد را بر توانايی و زور و نیرو و شگفت کاری به یگانگی می‌شناسیم. برای آن بزرگترین (‌خداوند‌) ستایش و نیایش پر از آفرین ما افزون باد. به تن ما و شما و همه فیروزگران همیشه بخشایشگر افزونی کناد – همیشه شادی بیفزاید‌– بلندی و بالندگی اورنگ برافرازد‌– هر اندازه رامش می افزاید‌، افزایندگیش فرخنده باشد‌– بالاترین جای همیشه روشن (‌بهشت‌) همواره بهره شما شما باشد‌– همیشه در این خانه بهدینان فزون خرمی ، رامش و شادی ، تن آسائی و اندیشه راحت و روان شاد و فرخ پایا باشد . از آسمان فراوان ببارد از زمین فراوان بروید و مردم نیکوکار و راد از آن بهره گیرند .( اوستا: همازور دهمان)

 
 
 
 
 

 

 

به نام اهورامزدا خداوند یکتا و بی همتا
دیدگاه کارشناسی (وچر) انجمن موبدان تهران

روزگار نیک،
همانگونه که تمام باورمندان به اصول دین اهورایی مزدیسنی و فروع آیین و فرهنگ کیش سپندینه زرتشتی برخواسته از آن، می‌دانند. گاه‌شمار جامعه زرتشتیان سرتاسر جهان، دقیقا همان گاه‌شمار با مفاهیم فلسفی ویژه است که برپایه اصول دین، آیین و فرهنگ زرتشتی توسط انتشارات جامعه زرتشتیان همانند فروهر یا راستی و غیره به چاپ می‌رسد. گاه‌شمار زرتشتیان که گاه (فرصت) شمار می‌باشد. براساس گردش زمین به دور خود و به گرد خورشید، محاسبه و استاندارد شده و از دقیق‌ترین و در عین‌حال، کهن‌ترین تقویم جهان می‌باشد. گاه‌شمار زرتشتیان شامل «دوازده ماه سی روزه است» که از فروردین آغاز و به اسفندماه پایان می‌یابد و «یک گاه پنج روزه، به نام «گاه گاتابیو»، که هرچهارسال یکبار روزی به نام «اَوَرداد» به آخر پنجه افزون می‌‌گردد.


هر روز این گاه‌شمار، از گاه هاون آغاز و تا پایان گاه اشهن پایان می‌یابد. هریک از روزهای این گاه‌شمار، دارای نامی ایزدی (سـتودنـی)، با مفهومی فرهنگ‌ساز و انسانیت‌گستر می‌باشد. که هر فرد زرتشتی، خویشکاری خود می‌داندکه از مفاهیم فلسفی ستودنی آن روز، پیروی کرده و از مفاهیم مغایر با مفاهیم آن روز، که دیوی (ناستودنی) نامیده می‌شود، دوری نماید. و از جمله برنامه‌های زندگانی دینی، فرهنگی و آیینی فردی و اجتماعی خود را، بر پایه‌ی این گاه‌شمار، به انجام برساند.


شوربختانه مدتی است که از سوی برخی از همکیشان گرامی و دیگر هم‌میهنان ایران یار و فرهنگ دوست، آگاهی یافته‌ایم که تنی چند از افرادی که دانش کافی، برای درک و فهم علمی و کارشناسی دین اهورایی مزدیسنی و آیین و فرهنگ کیش زرتشتی برخواسته از آن و فلسفه وجودی گاه‌شمار در بین جامعه زرتشتیان و تفاوت‌های آن با تقویم‌های موجود در جهان و از جمله تقویم رسمی هجری خورشیدی کشور عزیزمان ایران را ندارند، با وصف اینکه بخوبی می‌دانند که جامعه خوشنام زرتشتی امروز نیز دارای مدیریت امور گیتوی (اهو) و مدیریت امور مینوی( رتو) مستقل، به‌گونه انجمنی می‌باشند که همگی برپایه‌ی نماز سپندینه «یتا اهو»، در چارچوب اساسنامه و قانون، مشغول به خدمت و همازوری می‌باشیم و انجمن موبدان تهران نیز در جایگاه بالاترین ارگان رسمی و قانونی اداره‌کننده امور مینوی (دینی، آیینی و فرهنگی) جامعه زرتشتیان، در حال انجام خویشکاری(مسوولیت، وظایف و تکالیف)های خود، در چارچوب اساسنامه و قانون می‌باشد. متاسفانه اقدام به چاپ تقویمی من‌درآوردی، که کاملا مغایر مفاهیم و اهداف گاه‌شمار زرتشتیان می‌باشد، نموده و با انتشار آن در شبکه‌های اجتماعی، برخلاف قانون و اخلاق انسانی، به ایجاد اختلاف و چند دستگی در انجام امور دینی و مذهبی جامعه زرتشتیان مشغول بوده، دین زرتشتی را ابزاری برای اهداف به نظر نامیمون و نامقدس خود نموده‌اند که به این‌وسیله قانونا، به همگی ایشان، رسما اعلام و اخطار می‌گردد که چنانچه از این کار غیر‌قانونی، غیر علمی، غیر اخلاقی و وجدانی خود که از نظر دین سپندینه زرتشتی« اشموغی (گذاردن بدعت‌های خلاف دین و آیین و فرهنگ زرتشتی) شناخته می‌شود، دست برندارند و به دین‌بازی و دین‌سازی خود ادامه دهند، انجمن موبدان تهران، قانونا، حق مکتسبه پیدا خواهد کرد که ایشان را به‌دقت شناسایی کرده و در مراجع صالحه قضایی مورد پی‌گرد قانونی قرارداده، احقاق حق نماید. که در آن صورت تمام عواقب مادی و معنوی آن، متوجه همین افراد خواهد بود.

انجمن موبدان تهران
رییس: موبد دکتر اردشیر خورشیدیان

------------

 

------------

 
 
 
 
 

دین زرتشتی

جستجو

 
 

 

 
  تمام حقوق مادی و مینوی این تارنگار وابسته به انجمن موبدان تهران بوده
شایسته است كه اگر بخشی را استفاده می‌كنید، نام اين تارنگار را یاد آور شوید
مدیر تارنگار: رامین شهزادی‌ | برنامه نويس: بهرام كوشكی | نام یاری دهندگان
All rights reserved for Council of Tehran Mobeds ©2024
It is necessary to state the title of this site in case of using any parts
Moderator:Ramin Shahzadi | Developer:Bahram Kooshki |Teammate